• Categoria de l'entrada:Amèrica del Nord / Canadà
  • Temps de lectura:27 mins read
  • Autor de l'entrada:
  • Última modificació de l'entrada:novembre 30, 2025
Actualment esteu veient Veure ossos polars al Canadà: Churchill, el millor destí

Per mi els ossos polars són el símbol de l’Àrtic: resistència, poder i majestuositat. Tenir la sort de veure aquests fascinants mamífers marins és una experiència inoblidable i, malauradament, cada vegada més incerta a mesura que el canvi climàtic en compromet la supervivència.  Però encara hi ha esperança, i de moment es poden veure ossos polars al Canadà, sent Churchill el millor destí on fer-ho.

Veure ossos a Churchill, al nord del Canadà i just al sud del cercle polar àrtic, permet observar aquests depredadors àrtics mentre esperen que es congeli la badia de Hudson. La densitat d’ossos durant les setmanes prèvies a la congelació és força alta, sent habitual veure més de deu ossos en un dia. A més, acostumen a ser observacions a curta distància. Per això, es considera que Churchill és el millor destí del planeta per veure i fotografiar ossos polars.

veure ossos polars canada durant una nevada i amb cotxe de lloguer

On veure ossos polars al Canadà

Dues terceres parts de la població mundial d’ossos polars es troba al Canadà. La majoria d’aquests ossos es troben a l’àrtic canadenc, movent-se entre el gel marí, en zones molt aïllades i difícilment accessibles. Si es té un pressupost alt, es poden fer viatges a l’illa de Baffin o a l’illa d’Ellesmere. Tot i això, el lloc més accessible on veure ossos polars al Canadà és el poble de Churchill, un poble d’uns 1.000 habitants situat al litoral de la Badia de Hudson.

Veure ossos polars a Churchill, el millor lloc del planeta

Churchill es troba a la Badia de Hudson, a pocs kilòmetres del Parc Nacional Wapusk. Aquest parc nacional és un dels principals llocs on les femelles embarassades fan els seus caus durant l’hivern, abans de donar a llum. A més, és una de les primeres zones on es congela de la Badia de Hudson. Per això, el nombre d’ossos polars és tan alt a aquesta zona, i no és gens complicat veure’ls, sobretot durant el mes d’octubre i novembre.

Per aquest motiu, sovint es coneix Churchill com “The Polar Bear Capital of the World”. Els ossos es mouen per la tundra, a poca distància del poble, i no és gens estrany que durant les setmanes de màxima activitat (normalment a mitjans de novembre), entrin ossos polars al poble durant les nits. Per això és força senzill veure’ls, ja sigui per lliure amb cotxe de lloguer o amb alguna sortida guiada, ja sigui conduint pels camins públics que es troben a pocs kilòmetres del municipi o per la zona de la Churchill Wildlife Management Area (a uns 25 kilòmetres de la localitat), que és una àrea de conservació que fa frontera amb el Parc Nacional Wapusk.

primer pla d'un os polar durant un viatge per veure ossos polars a Churchill

una ossa polar amb la seva cria de vuit mesos jugant a Churchill

Quan es poden veure ossos polars a Churchill?

Els ossos polars tornen a terra ferma quan es desfà el gel marí de la Badia de Hudson, normalment a mitjans de juny. Després, tornen a endinsar-se a la Badia quan el gel es torna a formar, a finals de novembre.

Durant el període en què no hi ha gel marí, és possible veure ossos polars a Churchill. Tot i això, de juny a setembre els albiraments són més esporàdics, ja que els ossos estan més dispersats per tot el territori.

Quan comença a fer fred, habitualment a partir de la segona quinzena d’octubre (encara que cada cop s’està endarrerint més a causa del canvi climàtic), els ossos es dirigeixen cap a la costa. Aleshores comencen les setmanes de més activitat i és quan es poden veure ossos polars a Churchill molt més fàcilment i en més quantitat. El més normal, quan ja ha nevat i hi ha temperatures negatives, és poder veure més d’una desena d’ossos polars en una sola jornada.

Per tant, si decideixes viatjar a Churchill per veure ossos polars, jo et recomanaria que no sigui abans del 20 d’octubre. I, realment, avui en dia crec que és molt millor anar-hi a partir del 10 de novembre. De fet, els últims anys, els millors dies per veure ossos polars han sigut del 10 de novembre al 25 de novembre. Tot i això, visitar Churchill al final de la temporada d’ossos té un petit risc: si el fred arriba abans d’hora i la badia es congela, aleshores els ossos desapareixen ràpidament.

💡 Viatja segur al Canadà i Churchill

La sanitat al Canadà és molt cara, així que abans de viatjar a aquest país, ja sigui per veure ossos polars a Churchill o fer una ruta per altres zones del país, és bàsic tenir una bona assegurança de viatge. Jo et recomano Heymondo, i tindràs un 5 % de descompte si la reservas des d’aquest enllaç. Pots llegir més sobre aquesta empresa al meu post sobre l’assegurança de viatge Heymondo.

Una altra alternativa, i amb la que també he assegurat alguns dels meus viatges, és contractar l’assegurança amb Chapka. Amb el codi de descompte VIAJARESDECUBRIR tindràs un 5 % de descompte.

veure ossos polars a Churchill no és complicat però cal saber per quins camins anar a prop de la costa per poder-los localitzar

un os polar al Canadà caminant per la primera part de gel marí formada al novembre

Com veure ossos polars a Churchill: quatre alternatives

Encara que esporàdicament es pot veure algun os polar caminant pels carrers de Churchill o des de la platja del poble, per poder-los veure amb garanties és necessari allunyar-se una mica del municipi. No s’hi pot anar a peu, per seguretat, així que és necessari anar amb cotxe. Per la carretera principal s’hi pot conduir amb qualsevol mena de cotxe, però per anar pels camins secundaris és bàsic anar amb 4×4.

Una de les particularitats de Churchill és que es poden veure ossos polars per lliure, llogant un cotxe i conduint pels camins públics. Tot i això, també hi ha l’opció d’anar amb guia. No és una opció barata, però sí que és més segura i normalment es veuen més ossos, ja que els guies coneixen molt bé la zona i es comuniquen entre ells per ràdio.

Principalment, hi ha quatre maneres de veure ossos polars a Churchill:

  • Per lliure amb cotxe de lloguer 4×4
  • Amb un guia amb 4×4
  • Amb buggy
  • A peu des d’un lodge remot

1. Veure ossos polars a Churchill per lliure

L’opció de veure ossos polars a Churchill per lliure, amb cotxe de lloguer, és la més econòmica. Realment, no és complicat trobar els ossos, ja que es mouen per zones força concretes i les pistes secundàries per on es pot conduir no són excessivament complicades. Només quan hi ha neu cal vigilar una mica més, per no quedar-se encallat, però res més.

Per tal de llogar el cotxe, tal com explico a la guia per viatjar a Churchill, hi ha dues empreses:

  • Churchill Auto Rentals. Aquesta és l’empresa principal de lloguer de cotxes al poble. La meva experiència amb ells ha sigut molt dolenta: no contesten els emails, arriben tard a l’hora acordada, i els cotxes estan en un estat força just. Això sí, és una mica més barat, i els 4×4 costen 190 CAD (taxes a part).
  • O’Connor Services. En aquest cas, es tracta de l’única benzinera del poble i també un taller de cotxes. Des de fa un any també tenen un parell de vehicles que lloguen. Són 4×4 molt nous (del 2024) i en molt bon estat. El servei al client també és molt bo, i és molt fàcil reservar el cotxe i tota la logística amb ells. L’únic punt en contra és el preu: el lloguer costa 225 CAD (més taxes) per dia. Igualment, jo vaig acabar llogant els cotxes amb ells quasi sempre, ja que amb l’altra empresa  m’era impossible gestionar-ho.

A l’hora de llogar el cotxe cal tenir en compte algunes coses:

  • L’assegurança és a tercers i, per tant, qualsevol accident que es tingui amb el cotxe s’ha de pagar. És un risc que cal assumir, ja que no ofereixen cap assegurança. Tot i això, a Churchill hi ha molt poc trànsit. El principal problema que es pot tenir és el d’encallar el cotxe a la neu o ratllar-lo amb alguna branca. Per això és important no sortir-se dels camins secundaris típics i conduir amb precaució.
  • De vegades, demanen un dipòsit d’uns 500 dòlars canadencs, com a garantia del lloguer. O també poden demanar les dades de la targeta de crèdit, per si haguessin de fer un recàrrec.
  • Hi ha un nombre força limitat de cotxes de lloguer, així que és important reservar-los amb antelació, sobretot si es té previst anar a veure ossos polars al Canadà entre la segona quinzena d’octubre i a primera quinzena de novembre, que és el moment de temporada alta a Churchill.
  • Els camins secundaris per on es veuen els ossos normalment no són complicats. Però cal vigilar especialment si ha plogut molt, pel fang, i sobretot després d’una nevada. Normalment, quan neva a Churchill també fa molt vent, i es creen piles de neu a punts concrets, al mig del camí, i per on no és fàcil passar. En general, són uns trenta o quaranta centímetres de neu. Si trobes una pila d’aquests que no està trepitjada i no tens experiència, et recomano no passar-hi perquè és molt fàcil quedar-se encallat.

Un cop es té el cotxe, es pot circular lliurament per la carretera principal de Churchill i els diferents camins secundaris (aquest mapa és molt útil per fer-se una primera idea de la zona). Després de la meva experiència, en què vaig viure durant més de dos mesos a aquest poble i vaig fer moltes sortides per lliure, aquests són els llocs per on et recomano conduir per buscar ossos polars:

Polar Bear Alley

Un dels llocs més emblemàtics on veure ossos polars a Churchill és una carretera secundària que avança pel costat del litoral i que es coneix com a Polar Bear Alley. El nom és molt suggestiu, i la veritat és que és un molt bon lloc on veure ossos polars, tot i que mai hi ha garanties.

Aquesta carretera té dos accessos:

  • El primer accés, venint des del poble, comença ben a prop del mar i avança paral·lelament a una zona rocosa on els ossos els agrada molt dormir. Començant des d’aquí, després d’uns cent metres d’haver accedit a la Polar Bear Alley, el camí es bifurca. Jo recomano anar pel de l’esquerre, perquè acostuma a estar en millor estat. La primera part de l’altre camí, normalment també està bé, però la segona part no tant. Per sort, hi ha un punt en què els dos camins es connecten, així que si agafes el camí de la dreta (el que va més a prop de les roques) et recomano passar a l’altre camí quan trobis el traçat que els uneix.
  • El segon accés s’agafa un parell de kilòmetres més endavant. Des d’allà, cal fer un tram més llarg per arribar al camí que avança paral·lelament al litoral. Durant la baixada també hi ha una bifurcació, i per anar a la zona oficial de la Polar Bear Alley has d’agafar el camí de l’esquerre. Igualment, també et recomano molt explorar la zona de la dreta, ja que el camí està en bon estat i es pot fer sense problema fins que s’arriba al final, amb una bona panoràmica de la costa i una bonica vista del vaixell Ithaca.  No tots els camins surten a Google Maps, però per tenir-ne una idea més clara va  molt bé fer mirar el mapa en mode “Satèlit“.

veure ossos polars al Canadà amb el paisatge de la tardor també és una gran experiència

dos ossos polars a Churchill jugant i avaluant la seva força abans d'anar al gel marí i de l'època de reproducció

Golf Balls

Una altra zona molt interessant i productiva per veure ossos polars és conduint pels camins propers a les Golf Balls, un altre dels símbols de Churchill. Des de la carretera principal, només cal agafar el camí que puja fins a les Golf Balls i des d’allà avançar en direcció la costa. Per baixar a la costa  hi ha dos camins, un a la dreta i un a l’esquerre, que no estan connectats.

Els dos estan en bon estat s’hi pot passar sense problema, i el més recomanable és revisar-los bé els dos. El que va cap a l’esquerre, també avança paral·lelament a una zona rocosa, on també és freqüent veure-hi algun os polar descansant. Un cop finalitza la zona de roques, et recomano fer la volta (hi ha una entrada que va cap al mar ideal per fer la volta) ja que el camí que continua fins a la carretera principal té un tram amb molta sorra que pot ser complicat.

os polar dormint a unes roques a Churchill a Canadà durant la posta de sol

Ithaca

Com ja hauràs anat veient, les zones més bones per veure ossos són les àrees de costa. De nou, en aquest cas, et recomano agafar el camí que va des de la carretera principal fins a una zona de roques a davant del vaixell Ithaca.

El camí que va fins allà també està bé, generalment, tot i que acostuma a haver-hi diversos bassals i si ha plogut molt pot estar impracticable. Si hi ha bassals i no ha plogut molt abans, normalment s’hi pot passar. Això sí, és molt millor evitar el primer bassal, anant pel camí que hi ha a mà esquerra.

Al final del recorregut s’arriba a una zona de pedres, just davant de l’Ithaca. Aquesta zona de pedres també és freqüentada pels ossos. De fet, durant la meva experiència a Churchill, va ser una zona molt interessant on anar durant una setmana, ja que una ossa polar va caçar una poca molt a prop d’aquestes roques.

un os polar jove menjant les restes d'una foca

Bird’s Cove

Una mica més endavant, comença un nom camí que va per la zona de la Churchill Wildife Managemtn Area. Només una petita part d’aquesta àrea de conservació es pot visitar per lliure (és la que he indicat amb vermell a aquest mapa). La zona més propera a la costa és on és més habitual veure ossos, sobretot quan ja fa fred, i es coneix com a Bird’s Cove. Els camins que passen per aquí estan tots molt bé. Això sí, quan ha nevat i fet vent, cal vigilar amb les piles de neu, és molt fàcil quedar-se encallat si ningú ha obert el camí abans.

quatre ossos polars a una mateixa escena durant un viatge per veure ossos polars a Canadà en concret pels voltants del poble de Churchill

una ossa polar i la seva cria a dalt d'unes roques

Dump Station

Malauradament, la gestió de residus a Churchill és nefasta. Actualment,  no  hi ha cap planta de reciclatge, i hi ha només un evocador os s’acumulen i es cremen les deixalles. Les olors d’aquesta  zona atrau els ossos, sobretot quan encara no fa fred, i per això també és habitual veurel’s movent-se per aquesta zona.

No es pot anar amb cotxe a l’evocador, però sí que es pot anar per un camí que porta a una planícia que hi ha prop de l’evocador, i on també es veuen ossos sovint.

os polar en un paisatge nevat i il·luminat per la llum de la sortida de sol

Coastal Road

A banda de tots els camins secundaris anteriors, també es poden veure ossos per les carreteres principals i aptes per tots els vehicles.

Una d’elles és la Coastal Road, que és la carretera que surt des de Churchill i que avança per la costa, passant pel costat de cementiri i arribant a on hi ha l’avió Miss Piggy. És la carretera que comença a aquest punt.

os polar caminant per la costa de Churchill

os polar sota una nevada caminant entre la neu a Churchill

Carretera Principal

També a la carretera principal es poden veure ossos, sobretot quan comença a fer més fred i estan més actius. Novament, els millors trams són els que passen a prop de la costa. Et recomano sempre revisar bé totes les zones de roques, ja que els hi agrada molt dormir allà.

veure un os polar a Churchill durant un matí fred i gelat és una experiència màgica

2. Veure ossos polars amb 4×4 i guia

En cas de voler anar acompanyat d’un guia que conegui la zona, i amb coneixement sobre les millors àrees per veure ossos polars i els camins secundaris per on és segur conduir, una bona alternativa és contractar un tour amb 4×4. Aquests tours es fan amb cotxes pick-up de cinc places (normalment hi ha el guia i tres clients) o també amb vans 4×4 (en aquest cas hi ha el guia i entre sis i vuit clients).

Un avantatge d’aquests tours és que s’observen els ossos polars des del terra, molts cops des de fora del vehicle. Això dona molta més sensació de proximitat i de compartir l’espai amb aquests majestuosos animals. Però cal tenir present que la normativa no permet aproximacions de menys de cent metres. Si l’ós s’apropa més, aleshores cal entrar dins del vehicle. I l’inconvenient de les vans és que normalment no tenen finestres que es puguin baixar, així que aquest és un aspecte important a tenir en compte. Per fer fotos, és molt important tenir un zoom de com a mínim 400 mm, sent millor un de 600 mm o inclús 800 mm.

Igualment, els guies tenen molts coneixements i sempre aconsegueixen una bona posició per fer bones fotografies i gaudir de l’experiència. Crec que és una molt bona manera de veure ossos polars a Churchill. Igualment, és una activitat cara, que costa entre 400 i 500 dòlars canadencs per persona i dia.

Algunes de les agències més recomanables són:

  • Sub Arctic Tours. És una agència de gent local de Churchill, persones que viuen tot l’any al poble. Coneixen molt bé la zona i els ossos polars, i són molt respectuosos.
  • Discover Churchill. Aquesta agència està fundada pel fotògraf de naturalesa Alex de Vries, que després de visitar Churchill va quedar enamorat d’aquest lloc i va decidir instal·lar-s’hi i ara viu allà durant tot l’any. Així doncs, no és una agència de gent local, però si de persones que viuen i estan integrades en el municipi. Si per tu la fotografia és un aspecte important i no t’importa pagar una mica més, aquesta agència és una de les millors.

A part d’aquestes  dues opcions,  també hi ha altres alternatives, com per exemple:

Algunes d’aquestes empreses ofereixen l’opció de contractar tours diaris, mentre que algunes de les altres només ofereixen paquets de diversos dies, que a part d’incloure les sortides amb 4×4 per veure ossos, també inclouen l’avió, l’allotjament i el menjar. Jo et recomano contractar sortides diàries, ja que és més econòmic.

De fet, pels qui tenen previst veure ossos a Churchill durant diversos dies, crec que una bona opció és fer una sortida guiada amb 4×4 durant el primer dia, per aprendre millors les zones i els camins per on circular, i després als dies següents sortir amb cotxe de lloguer de manera independent.

una escena divertida d'un os polar estirant-se i treient la llengua

una ossa polar adulta i les seves dues cries caminant entre el gel a Churchill al nord del Canadà

3. Veure ossos polars amb buggy

L’última opció per veure ossos polars a Churchill és fer-ho amb els populars i emblemàtics “Tundra Buggys”. Són uns vehicles enormes, amb unes grans rodes, que permeten avançar pels camins nevats de la tundra sense problema. A més, l’altra avantage d’aquests vehicles és que la seva alçada permet veure ossos a curta distància amb seguretat.

Els recorreguts amb buggy s’endinsen per la Churchill Wildlife Management Area, que fa frontera amb el Parc Nacionall Wapusk, i on acostuma a haver-hi una alta densitat d’ossos polars, ja que és una de les primeres zones on es congela la badia de Hudson.

Per mi, l’inconvenient d’aquests tours és que hi ha molta més gent (normalment unes 30 persones per vehicle) i que el punt de vista elevat no és la millor perspectiva per fer fotos.

Per això jo soc més partidari de contractar un tour amb 4×4 o anar per lliure amb cotxe de lloguer.

En qualsevol cas, el cost d’aquestes sortides és d’uns 600 dòlars canadencs per persona durant la temporada alta (octubre i novembre) i la meitat de preu durant el mes de juliol i agost.

Les empreses que ofereixen tours diaris són Frontiers North i Great White Tours. Es pot contractar el tour directament des d’aquí.

veure ossos polars a Churchill és molt interessant durant tot l'any en el cas de la fotografia es veu un os polar caminant per una llacuna gelada durant la nit

posta de sol amb la silueta d'un os polar a la Polar Bear Alley

4. A peu

Per últim, actualment hi ha una quarta manera de veure ossos polars a Churchill, i és fent safaris a peu des de lodges remots, situats al mig de la tundra. A aquests lodges s’hi arriba amb avioneta o helicòpter, sortint des de Churchill, i allà hi ha guies experts amb els quals es fan sortides per veure ossos polars, però anant a peu. Es segueixen protocols molt estrictes i no hi ha hagut mai cap problema.

Això ho organitza l’empresa Churchill Wild. Això sí, és una activitat molt cara, i pensada només per viatgers amb un alt pressupost.

paisatge nevat i congelat típic de la costa de Churchill a la Badia de Hudson

os polar dormint entre arbres

Quins altres animals es poden veure a Churchill?

Encara que veure ossos polars a Churchill és l’objectiu de la majoria gent que es desplaça fins aquest interessant poble, hi ha molts més animals que es poden veure a la zona, dins de la tundra del subàrtic canadenc.

Algunes de les espècies més destacades són:

  • Beluga. Es poden veure des de finals de juny fins a principis de setembre, quan milers de belugues es desplacen a la Badia de Hudson per alimentar-se. Durant l’estiu, especialment juliol i agost, es fan sortides amb zodíac i kayak per veure aquestes extraordinàries balenes.
  • Guineu vermella. Les guineus també es troben a la tundra, i de fet des que les temperatures han anat pujant, el nombre de guineus també han anat augmentant. Al voltant de Churchill es poden veure guineus vermelles, però també varietats d’aquestes com la cross fox (guineus vermelles amb un lleuger leucisme) i també silver fox (guineu de color negra).
  • Guineu àrtica. Les petites guineus àrtiques són uns mamífers extraordinaris, adaptats al fred dels ecosistemes més freds.  Sovint es poden veure seguint els ossos polars. De fet, un cop es congela la badia, les guineus àrtiques també s’endinsen al gel marí i s’alimenten de les restes de les foques que  els ossos polars cacen. Quan els ossos polars estan ben alimentants, només es mengen el greix de les foques.
  • Duc blanc. L’ocell més bonic de Churchill, el fantasma de la tundra, és el duc blanc. Un preciós mussol de color blanc, no gaire gran, i que sovint passa desapercebut perquè es mimetitza fàcilment amb l’entorn.
  • Llebre àrtica. Les llebres àrtiques també tenen un preciós pelatge blanc durant els mesos de l’hivern i es poden veure pel poble de Churchill, sobretot a la nit, o entre els camins secundaris que travessen la tundra.

primer pla d'una guineu vermella fotografia a Churchill després d'una nevada

a part de veure ossos polars a Churchill també es pot veure molta altra fauna com les perdius blanques

duc blanc fotografiat a Churchill

Quant costa veure ossos polars a Churchill?

El fet que Churchill sigui un poble tan petit i remot, però amb un interès tan gran per veure la seva fauna, especialment els ossos polars, però també les belugues, ha fet que els preus siguin cada vegada més alts.

Els viatges organitzats durant la temporada alta per veure ossos polars a Churchill (que inclouen el transport amb avió des de Winnipeg, l’allotjament a Churchill, els àpats i dos o tres dies d’activitats) no baixen dels 9.000 CAD per persona.

Per això, viatjar a Churchill per lliure és l’opció que jo recomano. En aquest cas, aquests són els preus que hauries de tenir en compte (les xifres estan en dòlars canadencs):

  • Trajecte amb tren de Winnipeg a Churchill (anar i tornar): Entre 500 i 600 CAD per persona.
  • Allotjament a Churchill: Entre 300 i 400 CAD l’habitació doble. És important reservar l’allotjament el més aviat millor.
  • Lloguer de cotxe: 250 CAD per dia.
  • Tours per veure ossos polars amb 4×4: Uns 450 CAD per persona.
  • Tours per veure ossos polars amb buggy: Uns 250 CAD per persona a l’estiu i 530 CAD per persona a la tardor (octubre i novembre).
  • Restaurants: Un plat amb guarnició costa entre 30 i 40 CAD.
  • Supermercats: La fruita i la verdura és el més car (una coliflor costa uns 8 CAD, 1 tomàquet uns 2 CAD i un enciam 4 CAD), les llaunes de llegum cuita costen 4 CAD i l’arròs uns 4 CAD per 1 kg.

Així doncs, en uns 5 dies a Churchill és habitual gastar entre 2.350 i 2.700 CAD per persona, considerant que durant alguns dies es lloga cotxe i en altres es fa algun tour amb buggy o 4×4 amb guia. El preu anterior també inclou el cost del trajecte amb tren.

una femella i la seva cria jugant abans que el gel es congeli a la Badia de Hudson al Canadà

Quin és el futur dels ossos polars al Canadà i Churchill?

Després de veure ossos polars a Churchill, de quedar fascinat per aquests animals, és inevitable sentir encara més preocupació pel seu futur. Els ossos polars, igual que gran part de l’ecosistema àrtic, depenen completament del gel marí, un dels elements més afectats pel canvi climàtic. Cada any es redueix el període en què el gel cobreix la badia de Hudson, i això posa en risc directe la població d’ossos polars que viu en aquesta zona del Canadà.

Aquest 2025, els ossos polars de la badia de Hudson han estat 159 dies sobre terra ferma sense gel, sense poder caçar foques, la seva principal font d’aliment. Quan són a terra, viuen pràcticament de les reserves corporals, i perden aproximadament 1 kg de pes cada dia de dejuni. Els científics saben que hi ha un llindar crític al voltant dels 180 dies de dejuni, moment en què fins al 21% dels mascles adults i el 63% dels subadults poden morir de fam. A més, això també afecta la reproducció d’aquesta espècie. Després de l’aparellament, el zigot només s’implanta si la femella té prou reserves de greix per mantenir la gestació i l’alletament; quan les reserves són insuficients, simplement no implanten el zigot i aquell any no té cadells, reduint encara més la capacitat de recuperació de la població d’ossos polars.

Aquestes conseqüències ja són visibles: els ossos polars de l’oest de la badia de Hudson, els de la zona de Churchill, són de mitjana més petits i en pitjor condició física que fa dècades. La població ha caigut de 1.185 individus el 1987 a només 618 el 2021, una disminució marcada per la baixa reproducció i la menor supervivència dels exemplars més joves i de les femelles gestants. El futur dels ossos polars a Churchill és incert, però entendre què està passant i per què passa és essencial per protegir un dels grans símbols de l’Àrtic i una de les espècies més vulnerables del planeta.

Tot i aquest panorama preocupant, encara hi ha espai per a l’esperança. Encara és possible reduir els efectes del canvi climàtic, i quan això passa està demostrat que els ossos polars i moltes altres espècies àrtiques tenen una gran capacitat de recuperació. Si els donem temps i un ecosistema estable, responen ràpidament. Per això, cada acció compta.

Si tu també vols formar part del canvi, l’ONG Polar Bears International proposa un conjunt d’accions senzilles que qualsevol persona pot incorporar al seu dia a dia per contribuir a protegir i salvar els ossos polars de l’extinció.

Informació pràctica per visitar Churchill

Churchill és el lloc més accessible on veure ossos polars al Canadà. Igualment, no deixa de ser un lloc aïllat, i per visitar-lo és necessari una bona planificació, sobretot si no es vol pagar l’elevat preu dels viatges guiats de diversos dies.

Per tal de planificar un viatge, et recomano llegir el meu post amb tots els detalls sobre viatjar a Churchill, per tal de saber com arribar-hi, la millor època per visitar aquest poble i tots els consells necessaris. He tingut la sort de viure a aquest poble durant dos mesos i mig, i hi trobaràs tot el que m’hauria agradat saber per planificar la meva experiència.

On dormir a Churchill

Encara que hi ha un bon nombre d’allotjaments a Churchill, la majoria d’ells són petits Bed & Breakfast i la disponibilitat és molt limitada durant la temporada alta d’ossos polars. Per això, el més recomanable és reservar l’allotjament amb una antelació superior a sis mesos. Algunes de les opcions més recomanables són:

una femella d'os polar i la seva cria de set o vuit mesos caminant per la tundra nevada de Churchill

paisatge de Churchill amb molta neu i vent durant una sortida de sol

Veure ossos polars al Canadà: la meva experiència a Churchill

Poder observar i fotografiar ossos polars sempre havia sigut un somni per mi i tenir molt clar que el millor lloc per veure ossos polars al Canadà era Churchill. Així doncs, durant la meva estada a aquest país amb una Working Holiday Visa, vaig buscar feina a un hotel del poble.

Vaig tenir la sort de trobar una feina a la recepció d’un lodge, en concret durant el torn de nit. Per mi era perfecta, ja que així podia aprofitar les hores de llum per sortir a buscar ossos polars i l’altra fauna de la zona. Van ser setmanes en què vaig dormir poc, però l’experiència va valdre molt la pena.

Quan vaig arribar a Churchill a principis de setembre, la tundra es trobava en plena tardor, amb colors vermells i ocres. Des del primer dia ja vaig poder veure ossos polars per lliure, amb cotxe de lloguer. Això sí, encara no feia fred, i ja vaig poder descobrir que quan no fa fred els ossos polars es mouen molt poc. Dormen pràcticament tot el dia, ja que necessiten gastar poques calories mentre no poden menjar. Durant aquestes setmanes, gairebé sempre hi havia algun os polar descansant a les roques de la Polar Bear Alley. Era la zona més productiva, juntament amb les planícies properes a la Dump Station.

posta de sol a la tardor durant una sortida per veure ossos polars a Churchill amb cotxe de lloguer

veure ossos polars al Canadà amb els típics colors vermells de la tardor a la tundra és també molt recomanable

aurora boreal a Churchill

A partir de mitjans d’octubre, quan ja va començar a fer una mica més de fred, els ossos van començar a activar-se. Igualment, la neu encara va trigar a venir. Al llarg d’aquestes setmanes, la zona de la Polar Bear Alley seguia sent de les millors per veure ossos, però també en vaig començar a veure alguns per la zona de costa de les Golf Balls, a la zona de Bird’s Cove i al camí de l’Ithaca. A aquest últim punt, va haver-hi molta activitat quan una ossa va caçar una foca.

ossa polar amb l'esquelet d'una foca caçada recentment

Per últim, un cop va arribar la neu a inicis de novembre, és quan els ossos van activar-se realment. Estaven molt més en moviment, i cada dia que sortia amb el cotxe de lloguer podia veure nous exemplars. En aquests dies, des del 10 de novembre fins al 25 de novembre, on vaig veure més ossos va ser a la zona de Bird’s Cove. També a la Polar Bear Alley. En canvi, en vaig veure menys a la Dump Station. També van ser dies en què els ossos entraven pràcticament cada nit al poble. I de fet, jo me’n trobar un al carrer, mentre sortia del lodge per mirar si hi havia aurores boreals.

ossa polar amb les seves dues cries caminant per la tundra nevada

guineu vermella parada a la neu i mirant fixament a la càmera

escena d'una ossa polar i la seva cria entre les roques de la costa de la badia de hudson

A partir del 25 de novembre va arribar el vent del nord i les temperatures van baixar força, i per fi el gel marí va començar a consolidar-se. Encara que quedaven encara unes setmanes perquè tota la badia estigués congelada, quan vaig marxar el vint-i-set de novembre, ja hi havia una capa important de gel des de la costa, de manera que pràcticament tots els ossos estaven allà, caminant en direcció nord. A partir d’aquest moment ja quedaven molt pocs ossos a terra ferma. Durant aquests dies, ja hi havia molta neu als camins  secundaris, amb grans piles a causa del vent. Per això, em vaig centrar sobretot en la zona de la Coastal Road, però que igualment em va portar moltes alegries. Des d’algun punt, vaig arribar a veure més de deu ossos a la vegada, encara que de lluny.

També, quan es va acabar la temporada turística d’ossos, vaig poder fer una sortida  gratuïta amb un buggy amb l’staff del lodge on vaig treballar. Va ser un dia en què vam veure moltíssims ossos, més de vint. I el moment més memorable va ser quan un os polar ben curiós es va apropar fins a pocs centímetres del buggy. No era la millor posició per fer-li fotos, però va ser un moment en què vaig decidir apartar la càmera i gaudir la proximitat d’aquest fascinant i poderós animal. Un moment difícil d’oblidar…

posta de sol amb colors liles a la Badia de Hudson durant la formació del gel marí

veure ossos polars a Churchill és màgic i també és especial veure com es forma el gel marí i els ossos poden sortir a caçar a la Badia de Hudson

Organitza el teu viatge a Churchill

✈️ Les millors ofertes de vols a Winnipeg aquí

🏨 Els millors preus d’allotjaments a Churchill aquí

🚑 Contracte la teva assegurança de viatge amb un 5 % de descompte aquí

💳 La millor targeta per pagar i treure diners a l’estranger sense comissions aquí

Deixa un comentari

Responsable de les dades: Arnau Duran Gonzàlez. Finalitat de les dades: respondre al teu comentari. Legitimació: el teu consentiment exprés. Destinataris: el servidor on està allotjada la pàgina web (raiolanetworks.es). Drets: en qualsevol moment limitar, recuperar i esborrar informació, així com accedir a totes les teves dades de les que disposem.