Europa

On veure frarets a Irlanda: Les Illes Saltee

Irlanda és mundialment coneguda pels seus castells, llacs i penya-segats, però és també un destí excepcional per l’observació i la fotografia d’aus marines. La seva ubicació, dins els trajectes de migració de moltes aus atlàntiques, fa que durant alguns mesos de l’any s’hi concentrin grans quantitats d’ocells marins. I d’entre tots ells, els frarets són els més famosos. Hi ha varis punts on veure frarets a Irlanda, però les Illes Saltee són el més excepcional. Aquestes illes són el paradís de les aus marines.

A les Illes Saltee hi regna l’harmonia d’allà on els animals no han estat mai perseguits. Ells són els autèntics propietaris d’aquestes illes (que realment pertanyen a una família irlandesa), i no tenen cap mena de por dels humans. Seguint els petits camins marcats entre enormes falgueres es pot arribar als penya-segats on els frarets, els gavots i els somorgollaires, entre d’altres, hi nidifiquen. I també es pot accedir fins una de les colònies més grans d’Europa de mascarells atlàntic. Entre aquest espectacles de la naturalesa, el temps passa volant!

Com arribar a les Illes Saltee?

Per arribar a les Illes Saltee, cal dirigir-se fins al petit poble pesquer de Kilmore Quay, situat a unes dues hores de Dublín. Des d’allà s’arriba a la Great Saltee Island (la més gran de les Illes Saltee) després d’un trajecte de 20 minuts amb un petit vaixell.

El nostre viatge per Irlanda va començar així, conduint des de Dublín fins a Kilmore Quay de matinada per arribar a les 8:30 al port de Kilmore Quay. Allà havíem quedat amb Declan Bates, el capità que ens portaria fins a les Illes Saltee amb el seu petit vaixell. Perquè així és com es contracten els desplaçaments fins a les Illes Saltee, contactant per email amb els locals que ofereixen els seus petits vaixells per portar-hi els turistes. A aquest enllaç s’hi pot trobar la llista de capitans.

A les 9 del matí, ens vam trobar amb ell al port, i després de pagar els 25 € per persona que havíem acordat, vam iniciar el trajecte cap a la més gran de les Illes Saltee. Després d’uns 20 minuts, i desembarcant amb una petita zodíac, ja érem a la illa. Teníem tot el matí per descobrir-la tranquil·lament, fins les 2 del migdia, quan ens vindria a buscar de nou.

Quan visitar les Illes Saltee per veure frarets a Irlanda?

La població d’aus marines de les Illes Saltee no és constant durant tot l’any. Encara que hi ha algunes espècies residents, moltes de les aus només s’instal·len a aquestes illes durant l’època de cria. Per exemple, els frarets a Irlanda, i a les Illes Saltee, només es poden veure entre els mesos d’abril a juliol.

Per això, els millors mesos per visitar aquestes illes és entre mitjans de maig i finals de juliol.

Recorregut per les Illes Saltee

L’arribada a la major de les Illes Saltee es fa per la part nord de la illa, on hi ha una petita zona més plana i on desembarcar és més senzill. Des d’allà, només hi ha un camí que s’endinsi a l’illa i que passa pel costat de l’única construcció que hi ha: una petita casa dels propietaris de les illes. Superada la casa, ja apareixen les enormes falgueres que cobreixen la zona i el camí queda clarament marcat entre aquestes plantes. No té pèrdua. La illa és petita, així que hi ha temps de sobre per recórrer tots els camins. Per explorar-la i trobar, poc a poc, les colònies de les aus marines que habiten els penya-segats.

Les colònies més impressionants es troben a la zona sud-oest. Allà hi ha una enorme colònia de mascarells, i ben a prop, també és fàcil trobar-hi els altres protagonistes de les illes: els frarets, els gavots, els corbs-marins i els somorgollaires. Aquí hi ha una de les colònies més grans de frarets a Irlanda.

Visitar les Illes Saltee és ser testimoni d’un dels espectacles de la naturalesa més apassionants d’Irlanda. El millor que es pot fer és assentar-se, i contemplar l’activitat frenètica de les aus. Veure com els frarets pesquen. Com els mascarells interactuen entre ells i “es saluden” fregant-se els becs. O com els gavots caminen entre flors llampants. Cada visita a aquestes illes és única.

A més, des dels penya-segats també és possible veure algun exemplar de foca gris nedant. Hi ha una població de foques gris que cria a les aigües que banyen la Great Saltee Island, fent encara més valuós l’ecosistema d’aquesta petita massa de terra.

Durant la nostra visita a les Illes Saltee vam passar gran part de l’estona observant els frarets des de ben a prop. Alguns d’ells s’acostaven a nosaltres curiosament fins a menys d’un metre! També vam poder estar ben a prop de la colònia de mescarells. Toleren molt bé la presència humana, però és important apropar-s’hi a poc a poc, sense moviments bruscos ni soroll i evitant apropar-se a les cries. Els únics ocells de les Illes Saltee més malcarats amb els humans són els gavinots atlàntics: si algú s’apropa més del compte als seus nius no dubten en atacar, sobretot si hi ha alguna cria.

Poc abans de les dues, i amb la sensació de que hauríem pogut passar molta més estona gaudint de l’espectacle de les Illes Saltee, ja vam dirigir-nos a la platja on ens havien de venir a buscar les zodiacs. Per uns errors amb els horaris, al final no vam sortir fins les tres. Però vam estar ben distrets fotografiant una parella de garses de mar.

Vam abandonar les Illes Saltee amb la sensació d’haver gaudit d’una de les millors parts del nostre viatge a Irlanda. Sabíem que als Moher Cliffs (que visitariem més endavant) són un dels altres punts on veure frarets a Irlanda, però allà hi havia menys probabilitats de trobar-ne i, en cas de veure’n, no seria ni de tan a prop ni amb tanta tranquilitat.

Recorrent la Península de Hook

Després de visitar les Illes Saltee, la nostra intenció era iniciar el trajecte cap a la costa est d’Irlanda, on passariem la majoria dels dies de la ruta. Però abans vam aprofitar per visitar la Península de Hook.

La Península de Hook, situada al comtat de Wexford, és una de les zones més interessants del sud d’Irlanda. Atesora un gran patrimoni paisatgístic, cultural i històric. I es pot recórrer fàcilment seguint l’itinerari de la Ring of Hook Coastal Drive, que es pot completar amb menys d’una hora de conducció (sense tenir en compte les parades). Tal i com descriuen les campanyes turístiques, a la Península de Hook “després de cada revolt hi ha una platja tranquila, una fortalesa en runes, una abadía majestuosa o un restaurant de marisc, i el far en funcionament més antic del món t’espera a la punta de la península” .

El paisatge rural de costa de la península ens va agradar des del primer moment. Els camps verds, on ja vam veure les primeres ovelles del viatge, apareixien fins l’horitzó i cada cops kilòmetres algun edifici històric ens convidava a aturar-nos.

Durant la primera part del recorregut vam fer una parada a la Tintern Abbey, construïda a l’any 1200, i després vam apropar-nos al Fethard Castle, un petit castell construït a la mateixa època que l’abadia. Vam seguir conduint fins a la punta de la península, marcada pel Hook Lighthouse, el far en funcionament més antic del món.

Seguint la ruta per la zona oest, vam aturar-nos un petit moment per veure les runes de la Churchtown Church i observar des de la llunyania la famosa Loftus Hall, que segons expliquen és una casa encantada (es poden fer tours guiats pels punts més misteriosos). La parada més gran la vam fer a la Dollar Bay, una preciosa platja de sorra fina envoltada de penya-segats. Caminar per la platja, amb l’escalfor del sol de tarda i sense pràcticament ningú, va ser la manera ideal d’acabar la ruta per la Península de Hook.

Vam acabar el primer dia del viatge a Irlanda conduint fins a Clonmel, un poble sense massa interès, però perfecte per parar a descansar abans de fer la tirada llarga de cotxe fins al Parc Nacional de Killarney. Vam dormir a un petit apartament llogat a través de Airbnb.

Enllaços interessants

– Pàgina web oficial de les Illes Saltee: http://www.salteeislands.info/

– Descripció dels ocells de les Illes Saltee: http://www.salteeislands.info/PDF%20FILES/GREAT%20SALTEE%20BIRD%20MAPS%20&%20BREEDING%20STATUS.pdf

– Guia de la Peninsula de Hook https://hookpeninsula.com/explore/coastal-drive/

(Aquest post correspon al primer dia del viatge a Irlanda i Irlanda del Nord)

Organitza el teu viatge a Irlanda

✈️ Les millors ofertes de vols a Irlanda aquí

🏨 Els millors preus d’allotjaments a Irlanda aquí

🚗 Les millors ofertes de cotxes de lloguer a Irlanda aquí

🚑 Contracta la teva assegurança de viatge amb un 5 % de descompte aquí

💳 La millor targeta per pagar i treure diners a l’estranger sense comissions aquí

💵 La millor manera de fer transferències a l’estranger aquí

Aquesta web, com totes les que existeixen actualment, utilitza cookies per millorar l'experiència de l'usuari. Si hi estàs d'acord clica a Acceptar o continua navegant.