Muntanyes de Llibertat: de Bidous al càmping Bordes de Graus

Després de les tres primeres etapes del trekking de Muntanyes de Llibertat, ja teníem clar que la quarta etapa ens seguiria sorprenent. Iniciant l’etapa des de la vessant francesa, rememoraríem els passos dels milers de víctimes de la guerra i la repressió, que entre el 1936 i el 1945 es van veure obligats a creuar la frontera pel Port de Tavascan-Marterat. Un trajecte amb una profunda càrrega històrica que impregnava els impressionants paisatges que s’alçaven davant nostre.

Quarta etapa de Muntanyes de Llibertat: De la  Gîte d’Êtape l’Escolan (Bidous) al càmping Bordes de Graus

Desnivell: +1.620 m, -1025 m ; Distància: 17,3 km. ; Durada: 7 hores i 30 minuts

Encara que el cel continuava estant tapat i podíem intuir algunes boires als pics de les muntanyes, quan vam iniciar la ruta ja no hi havia amenaça de pluges. Semblava que el temps ens respectaria i que podríem descobrir els paisatges en tota la seva esplendor.

Ràpidament vam abandonar Bidous al entrar dins d’un dels boscos humits de l’Ariège. Encara que l’ascensió no era molt pronunciada, el camí pujava constantment. Allunyant-nos de la vall i dirigint-nos cap alt punts més agrestes. Allà on la boira es fonia amb les muntanyes. Allà on, dintre d’unes hores, esperàvem ser-hi nosaltres. Creuant la frontera pirinenca.

senderisme-pirineus

muntanyes-llibertat

Els espessos boscos de faigs s’obrien de tant en tant, i ens permetien descobrir a l’horitzó les muntanyes que servien de frontera entre França i Catalunya. Unes muntanyes banyades de salts d’aigua i d’una frondosa vegetació que creaven una atmosfera que mai havíem vist als Pirineus.

fageda-pirineus

trekking-pirineus

ruta-senderisme-catalunya

Després d’haver ascendit uns 500 metres, vam abandonar la zona de boscos i el pendent va passar a ser més pronunciat. Ens quedava la part més dura. Però també la més bonica. La boira dominava els punts més alts de les muntanyes i ens recordava la duresa d’aquests camins. Seguíem trepitjant els camins que els republicans, durant la Guerra Civil Espanyola, i els jueus,  durant l’holocaust, havien hagut de travessar en condicions dramàtiques. Imaginàvem la duresa d’avançar per aquests terrenys sense material i durant l’hivern. Recordant les tràgiques epopeies  que havien hagut de patir moltes famílies. I sentint la necessitar d’homenatjar-les mentre seguíem avançant pels camins on aquestes famílies havien fet brotar la màgia de la llibertat.

muntanyes-llibertat-trekking

trekking-muntanyes-llibertat

muntanyes-llibertat

El camí era cada cop més costerut i agrest. Ens esperava l’última ascensió del trekking de Muntanyes de Llibertat. Intuíem el Port de Tavascan, que havia quedat inundat per la boira, però seguint el recorregut que ens marcava el GPS teníem clar que faltava poc per coronar el Port.

pirineu-frances

pyrenees-ariegeoises

Avançant entre graons rocosos, que de tant en tant s’introduïen per l’interior d’un rierol, vam guanyar ràpidament alçada i vam quedar inundats per la boira.

senderisme

port-tavascan

El vent i la poca visibilitat no ens convidaven a parar, així que un cop vam ser a dalt del Port de Tavascan (2220 metres) vam iniciar ràpidament la baixada per la vessant catalana. El camí havia passat a ser molt menys costerut, i el paisatge havia perdut la tonalitat tant verda que tenia a l’altre vessant. L’entorn era completament diferent.

port-marterat

alt-pirineu-estany-port

A mesura que ens allunyàvem del Port de Tavascan, també vam deixar enrere la boira i el vent. Al arribar als estanys del Port i del Xic, el temps havia canviat sorprenentment. El cel lluïa resplendent i el sol ens escalfava finalment després de dos dies de força boira.

parc-natural-alt-pirineu-senderisme

parc-natural-alt-pirineu

Després d’un descans revitalitzant als estanys, vam iniciar l’últim descens del trekking de Muntanyes de Llibertat. Ja només ens faltaven poc més de dues hores per arribar fins al Càmping Bordes de Graus.

estany-port-alt-pirineu

Entre ziga-zagues vam anar perdent alçada, fins arribar a la Font de la Costa. Des d’allà ja només ens havíem de seguir el camí que, per l’interior del bosc, ens portaria fins a les bordes de Noarre, on ja havíem passat durant la primera etapa del trekking.

alt-pirineu-excursio

muntanyes-llibertat-alt-pirineu

Ja havíem completat pràcticament tota la ruta, però abans de recórrer l’últim tram fins al càmping Bordes de Graus, vam desviar-nos fins a la bonica cascada de Noarre per acomiadar-nos del màgic soroll de l’aigua que ens havia acompanyat durant la majoria de les etapes.

noarre-cascada

Durant l’última part de l’etapa fins al Càmping Bordes de Graus, vam oblidar-nos del cansament i vam assaborir els últims kilòmetres de ruta. Les últimes passes per les Muntanyes de Llibertat. Ho havíem aconseguit. Havíem completat la ruta de Muntanyes de Llibertat! I havíem descobert uns dels paisatges més emocionants dels Pirineus. Pel que eren i pel que significaven.

ruta-muntanyes-llibertat

Mentre ens posàven el darrer segell al forfait, sentíem que aquest trekking ens havia permès descobrir en quatre dies gran part del Parc Natural de l’Alt Pirineu i el Parc Naturel Régional des Pyrénées Ariégeoises. Dos racons dels Pirineus molt propers però completament diferents. Plens de contrastos. I units magistralment en aquest trekking per rememorar i homenatjar els camins que van seguir les víctimes de la guerra.

Recordant-nos que a la muntanya sempre hi haurà esperança.

Recordant-nos que les Muntanyes sempre són Llibertat.

Informació pràctica sobre Muntanyes de Llibertat

Pàgina web oficial: http://www.muntanyesdellibertat.com/index.htm

GPS de la ruta: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=4971226

Crònica de la primera etapa: https://viatjaresdescobrir.cat/muntanyes-de-llibertat-1

Crònica de la segona etapa: https://viatjaresdescobrir.cat/muntanyes-de-llibertat-2

Crònica de la tercera etapa: https://viatjaresdescobrir.cat/muntanyes-de-llibertat-3

Anuncios

One thought on “Muntanyes de Llibertat: de Bidous al càmping Bordes de Graus

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )