L’ascensió a l’Aneto, el cim més alt dels Pirineus

L’Aneto, amb una altitud de 3.404 metres sobre el nivell del mar, és el pic més elevat dels Pirineus i el segon més alt de la Península Ibèrica. I com si això no fos prou, també conté la glacera més gran dels Pirineus. Més de 100 hectàrees de glaç i neu, que s’estenen a partir dels 2.810 metres, i que fan que l’ascensió sigui encara més costosa. Però alhora també creen un paisatge captivador.

L’ascensió a l’Aneto és una de les més dures del Pirineu, i requereix d’una bona preparació física. Encara que la majoria de rutes no presenten dificultat tècnica, es tracta d’un pic exigent pel gran desnivell que cal superar i per la presència del glaciar. Però amb uns bons entrenaments, planificació i amb el material correcte, és un pic factible.

IMG_5202 copia

Característiques de la Ruta

Lloc Osca. Parc Natural Posets-Maladeta. Vall de Benasque. Pirineu Aragonès.
Inici Plan de Besurta, a prop del poble de Benasque.
Longitud 15,5 km
Temps 12 hores
Desnivell positiu 1.500 m
Desnivell negatiu 1.500 m
Dificultat Alta

Com arribar-hi?

La ruta d’ascensió a l’Aneto comença al Plan de Besurta, a 1920 metres d’altitud. Per arribar allà, primer es passa pel Plan de Senarta, després s’arriba al Plan de l’Hospital i, finalment, al Plan de Besurta.

Però cal tenir en compte que durant l’estiu, quan és més recomanable realitzar l’ascensió, la carretera des del Plan de l’Hospital fins al Plan de Besurta està tancada. Al llarg d’aquests mesos s’habiliten busos que realitzen aquests trajectes. (Al final del post podeu consultar els horaris).

On dormir

Quan es fan caminades llargues és important començar a caminar ben aviat. Per això, al dia abans d’atacar al cim, és ideal fer nit a prop del punt de sortida. Així es poden guanyar algunes horetes de són…

Una opció és anar a dormir al Refugi de la Renclusa, que es troba a la part inicial del camí. És un refugi de muntanya, així que no és la opció més còmode. Però si que és la més pràctica.

Nosaltres vam trobar-nos que el refugi estava ple. Així que vam optar per dormir a l’Hotel-Spa Hospital de Benasque. És un allotjament molt idoni, ja que està al costat de la parada del bus que ens portarà fins al Plan de Besurta. A més, preparen pícnics pel dia de l’excursió.

Vistas Hotel-Spa Hospital
L’Hotel-Spa Hospital de Benasque es troba en un entorn preciós.

L’ascensió a l’Aneto: la nostra experiència

Conscients del que ens esperava, i tenint en compte que estem poc habituats a fer excursions tant llargues com aquestes, vam decidir agafar el primer dels busos que sortia cap al Plan de Besurta, a les 5:00. I després d’un trajecte d’uns quinze minuts,  vam arribar al punt d’inici de la ruta. Ens esperava una aventura memorable…

Encara de nit, il·luminats amb la llum dels frontals, vam iniciar la marxa.  No ens havíem de preocupar pel camí, ja que simplement havíem de seguir les llums que avançaven davant nostre. I que van guiar-nos durant els 1,70 km que separen el Plan de Besurta del Refugi de la Renclusa.

Vam arribar al refugi quan ja començava a clarejar. Des d’allà, vam ascendir un camí pedregós, mercat amb fites de pedres, que va ser l’escalfament ideal per anar preparant els trams més durs.

Ascensió Aneto
Vam pujar per un camí pedregós parel·lel a un rierol.

Mentre el sol tenyia d’una llum preciosa tot l’entorn, anàvem guanyant altura. Avançant paral·lelament a la Cresta de los Portillones. A l’altura del Portillón Inferior (2.736 m), per on no s’ha de creuar, tot el camí estava nevat. Així que va arribar el moment de posar-nos els grampons. Mai n’havíem utilitzat, però un cop ens els vam col·locar correctament, no vam tenir cap mena de dificultat. Qui sap caminar, sap anar amb grampons. Així de fàcil!

El sol anava transformant el paisatge...
El sol anava transformant el paisatge…
Preciós!

Després d’una forta pujada, una de les més pronunciades del recorregut, vam arribar al Portillón Superior (2.895 m). Ja portàvem unes tres hores i mitja caminant, i va arribar el moment de descansar una estona. Fent un mos mentre contemplàvem el fantàstic paisatge que ens envoltava.

Des del Portillón Superior les vistes són espectaculars.

Ascensió Aneto

Amb energies renovades, vam  creuar el Paso del Portillón Superior, i vam arribar a l’altre vessant de la muntanya. A continuació, un curt descens ens va portar fins a la famosa glacera de l’Aneto. Des d’allà, ja podíem veure el cim. Però encara que donava la impressió que estava a tocar, encara hauríem de completar un llarg trajecte fins a arribar-hi.

Ja podíem veure el pic de l'Aneto!
Ja podíem veure el pic de l’Aneto!

Des d’aquest punt els grampons ja són imprescindibles, ja que sinó el risc de relliscar és molt elevat. I les conseqüències poden ser desastroses…

Vam avançar en diagonal per la imponent glacera, que ens alentia considerablement. L’ascensió va ser força suau fins a la Collada Corones  (3.208 m), però allà ens esperava la pujada més dura del dia. Ja quasi hi érem, però vam haver de fer un últim esforç.  La última pujada… Som-hi fort!

A mesura que pujàvem, la panoràmica era cada cop més maca.

Ascensió Aneto

Superat el fort pendent, vam arribar davant del famós Pas de Mahoma, situat a 3.390 metres d’altitud. Aquest pas, que ens separava del cim, és un arriscat i estret pas entre roques situat a una altura considerable. Per la gent amb una mínima de tècnica, no és complicat, però cada any s’acaba cobrant alguna vida… Nosaltres vam preferir no creuar-lo. Fa una mica de ràbia quedar-te a només 14 metres del cim, però creuar per allà no ens transmetia massa seguretat. Així que vam decidir plantar-nos, i meravellar-nos amb la visió panoràmica de les muntanyes. Teníem els Pirineus als nostres peus!

La tornada vam realitzar-la exactament pel mateix camí. Va ser molt menys cansat, però vam haver d’accelerar el pas més del que ens hauria agradat. Una tempesta elèctrica va enxampar-nos a mig camí, així que els darrers quilòmetres de la ruta van estar passats per aigua. Per molta aigua! I per algun llamp que ens va caure ben a prop…

Després de més de dotze hores caminant, tornàvem a ser al Plan de Besurta Ho havíem aconseguit! I encara que és una caminada dura, havíem gaudit moltíssim dels paisatges. La muntanya no decepciona mai!

Dades practiques:

Quina és la millor època per realitzar l’ascensió?

Durant la primavera i l’estiu és l’època més recomanable per pujar a l’Aneto. Durant aquests mesos el temps és molt més agradable. Ara bé, durant la primavera i inicis d’estiu cal estar preparat per trobar-se neu a partir del Portillón Inferior.

Especialment a l’estiu és recomanable evitar caps de setmana, així podreu gaudir amb més tranquil·litat de l’entorn. Sense les multituds que s’hi solen concentrar. Però tampoc cal preocupar-se massa, ja que a la muntanya hi ha espai per tothom.

Horari dels busos

Durant els mesos d’estiu (fins el 14 de setembre3) , la carretera des del Plan de l’Hospital fins al Plan de la Besurta està tallada als cotxes particulars. Aleshores s’habiliten busos que realitzen el recorregut en poc més de quinze minuts, per 2.60 euros. Els horaris d’aquests són els següents: a les 5:00 h, a les 5:30 h, i a partir de les 8:00 h el servei funciona ininterrumpudement fins a les 20:30 amb una freqüència d’uns 30 minuts. Més informació: www.alosa.es o al tèlefon 902 210 700.

Material bàsic

• Unes bones botes de muntanya.
  • Una motxilla de com a mínim 30 litres.
  • Grampons i piolet. Són imprescindibles per caminar amb seguretat per la glacera i els trams nevats.
  • Roba d’abric, el més lleugera possible, ja que a mesura que es guanya alçada les temperatures baixen…
  • Menjar i aigua suficients. Són moltes hores caminant, així que les barretes energètiques i els fruits secs són perfectes per calmar la gana.
  • Protecció solar: crema, ulleres i gorra.
  • Farmaciola de primers auxilis.
  • Mapa, descripció de la ruta i una brúixola. No és una ruta complicada, però a la muntanya sempre cal portar el material per poder-se orientar en tot moment.

Enllaços útils

Anuncios

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )