El Canyó del Colca és un dels atractius turístics per visitar a Arequipa. Realment, el canyó es troba a unes quatre hores amb cotxe de la ciutat, però s’organitzen moltes excursions d’un, dos o tres dies per visitar el canyó i el seu entorn. A part del paisatge, un dels grans atractius d’anar fins allà és el de poder veure còndors al Canyó del Colca. És el millor lloc del Perú per veure aquestes aus, que són l’ocell volador més gran del món.
Per tal de veure còndors al Canyó del Colca el punt més famós és el mirador de la Cruz del Condor. Tot i això, durant el meu viatge al Perú per lliure vaig descobrir un lloc encara millor. I on tindràs l’oportunitat de veure aquestes majestuoses aus pràcticament sol…
Com arribar al Canyó del Colca des d’Arequipa
El trajecte des d’Arequipa fins el Canyó del Colca dura entre tres i cinc hores, en funció del transport i les parades. Hi ha diverses maneres de fer aquest recorregut:
1.Transport turístic (excursions)
La manera més comuna d’anar des d’Arequipa fins al Canyó del Colca és amb alguna de les vans turístiques, que fan aquest recorregut dins de les excursions d’un o més dies. En aquests casos es pot contractar l’excursió completa, però també, si tenen algun forat, fer-ho servir com a transport si es vol visitar el canyó del Colca per lliure. Les excursions d’un dia al Canyó del Colca tenen un cost aproximat de 90 soles. Si només es contracta el transport, té un cost de 50 soles per trajecte amb transport turístic.
Tingues en compte també que algunes excursions al Canyó del Colca des d’Arequipa també donen l’opció d’acabar el recorregut a Puno, una molt bona opció si es vol visitar l’àrea peruana del Llac Titicaca.
Una bona opció per contractar una visita al Canyó del Colca en un dia és aquesta excursió guiada des d’Arequipa.
2.Transport públic
També hi ha l’opció d’anar al Canyó del Colca amb transport públic. En aquest cas, el trajecte que caldria fer és des d’Arequipa fins a Chivay, Yanke o Cabanaconde. En concret, per anar a la Cruz Mirador del Condor cal comprar el bitllet fins a Cabaconde, però indicant al conductor que baixaràs una mica abans, al mirador.
Hi ha diverses empreses que fan aquest recorregut, sent algunes de les més recomanades Transportes Andalucía o Transportes Reyna. Aquests busos surten des de la Terminal Terrestre d’Arequipa.
El cost és d’uns 25 soles per trajecte.
3.Cotxe de lloguer
Una altra alternativa per fer aquest trajecte per lliure seria llogant un cotxe a Arequipa. La veritat és que no és una opció massa habitual, sobretot perquè el transport privat amb vans turístiques és bastant econòmic. Tot i això, pot ser una bona opció si es vol tenir més llibertat horària i de moviments.
També cal tenir present que la carretera que va des d’Arequipa fins a la Vall del Colca és una carretera de muntanya (asfaltada i en bon estat) que puja fins els 4.910 metres. Així que només seria recomanable per persones que es sentin còmodes conduint per aquet tipus de rutes.
El cost del lloguer d’un cotxe a Arequipa és d’uns 215 soles per dia.
Quin és el millor moment del dia per veure còndors al Canyó del Colca
El Canyó del Colca, amb una profunditat de més de 3.000 metres, és un dels més profunds del món. El paisatge és espectacular. Però igualment la majoria de gent que va fins allà té el gran objectiu de poder veure algun còndor. Aquestes majestuoses aus, que aprofiten les tèrmiques que es creen gràcies al relleu del canyó per elevar-se, solen passar ben a prop d’alguns dels miradors. Tot i això, no acostumen a veure’s durant tot el dia.
En concret, el millor moment per veure còndors al Canyó del Colca és durant les dues primeres hores després de la sortida de sol, especialment durant els dies assolellats. Quan l’aire comença a escalfar-se i es creen corrents ascendents, és quan els còndors surten dels forats del canyó on dormen, i comencen a elevar-se. És en aquest moment quan hi ha més possibilitats de veure’ls de ben a prop.
Per això, si tens previst visitar el Canyó del Colca en un únic dia, sortint des d’Arequipa, et recomano fer-ho amb una excursió guiada en la que t’assegurin que arribaràs al canyó, a la zona del Mirador de la Cruz del Condor, sobre les set del matí. Si arribes més tard, t’arrisques a que la majoria de còndors ja hagin abandonat l’interior del canyó i que no els puguis veure volant de ben a prop.
On veure còndors al Canyó del Colca: els millors llocs
El lloc més famós i popular on veure còndors al Canyó del Colca és al Mirador de la Cruz del Condor. Aquest mirador, a part d’oferir una bonica panoràmica del canyó, està situat a una zona on són habituals les corrents tèrmiques que els còndors utilitzen per guanyar alçada. Per això, durant les primeres hores del matí (normalment fins a les vuit o nou) és un molt bon lloc on veure de ben a prop els còndors. Tot i això, cal tenir present que el clima té bastanta influència sobre els patrons dels còndors, i no sempre es veuen volant a prop del mirador.
Un altre lloc on veure còndors al Canyó del Colca és des dels miradors de l’allotjament de la Granja del Colca. Són miradors privats, que estan només disponibles per les persones que s’allotgen allà. Però també són excel·lents per poder veure còndors. A més, dormint allà podràs aprofitar des del primer moment de llum del dia per intentar veure aquestes majestuoses aus. Si vols veure còndors sense massificacions i al teu ritme, aquest és el lloc indicat. És on jo vaig anar, i em va agradar moltíssim.
Altres atractius del canyó del Colca
Tant si visites el canyó del Colca per lliure com si ho fas amb una excursió organitzada des d’Arequipa, aquests són els punts més interessants d’aquesta zona:
Reserva Nacional de Salinas y Agua Blanca
Durant el recorregut entre Arequipa fins a Chivay, a l’entrada de la Vall del Colca, es travessa la Reserva Nacional de Salinas y Agua Blanca. Aquesta àrea de conservació protegeix diversos volcans, com el Mist, el Pichu Pichu o el Cacharani. També és l’hàbitat de vicunyes, guanacs i fins i tot pumes. És una zona molt escènica, i a prop d’aquest mirador, és molt normal veure grups de vicunyes.
Un dels avantatges de fer el recorregut amb transport turístic o una excursió organitzada és el de poder fer parades a alguns dels miradors, per tal de fotografiar i admirar el paisatge amb tranquil·litat.
El Mirador dels Volcans o Mirador del Andes
També durant el recorregut per carretera des d’Arequipa fins a Chivay és obligatòria la parada al Mirador de los Volcanes o Mirador de los Andes. Aquest mirador panoràmic es troba a quasi 5.000 metres d’altitud, i ofereix una vista immillorable de tots els volcans de la zona. És especialment sorprenent la vista del volcà Ubinas, un volcà actiu i del que surt fum ininterrompudament.
Aquest mirador és força turístic, i sempre hi ha gent local venent caramels de coca i productes fets amb llana d’alpaca. També acostuma a haver-hi alpaques amb les que fer-se fotos, però t’animo a no participar en aquestes activitats d’explotació animal.
Chivay
El poble de Chivay, situat a uns 3.600 metres d’altitud, és la porta d’entrada a la Vall del Colca i també és el municipi més gran de la zona. És un bon lloc on allotjar-se i també hi ha diversos restaurants.
Si tens temps, et recomano passejar pel poble, especialment per la Plaza de Armas i els carrers propers al centre.
Aigües termals de La Calera
A poc més de tres kilòmetres de Chivay hi ha les aigües termals de La Calera, que també són una parada habitual en els recorreguts per la vall del Colca. Normalment, en la majoria de rutes turístiques de més d’un dia, es fa una parada a aquestes termes, ja sigui durant la primera tarda o durant el camí de tornada a Arequipa.
El cost per poder banyar-se a les aigües termals de La Calera és d’entra 5 i 15 soles, segons el nombre de piscines a les que es vulgui accedir. Recorda que si tens previst banyar-te necessitaràs portar el teu banyador i tovalola.
Trekking a l’interior del canyó en 2 o 3 dies
Per últim, també són molt famoses les rutes de trekking pel Canyó del Colca. Són recorreguts de dos o tres dies, en què es baixa fins a la base del canyó, on hi ha petits oasis amb cases, arbres fruits i alguna piscina. Els allotjament són senzills, però molt hospitalaris.
A l’hora de fer un recorregut de senderisme pel canyó del colca, es pot fer amb agència (inclou el transport, el menjar, l’allotjament i un guia) o també per lliure. És un camí que no té gaires dificultats, a part de l’evident desnivell, així que si tens certa experiència fent trekkings et recomano fer-lo per lliure.
Si decideixes fer el trekking pel canyó del Colca amb guia, et recomano l’opció de fer aquesta ruta de 2 o 3 dies a peu.
Veure còndors al Canyó del Colca: la meva experiència
L’arribada fins al Canyó del Colca des d’Arequipa
Durant el meu viatge al Perú per lliure, ja havia gaudit del trekking Huayhaush per lliure i tenia previst fer el Salkantay trek per lliure, així que vaig decidir visitar el canyó del Colca d’una manera més relaxada i centrada en fotografiar els còndors.
Per aquest motiu, vaig decidir passar una nit a la Granja del Colca, la millor ubicació per veure còndors al Canyó del Colca amb llibertat i tranquil·litat. Després de fer la reserva (la vaig fer directament des de Booking.com), em van contactar els propietaris per oferir-me diversos mitjans de transport per arribar-hi. Vaig decidir contractar a través seu el transport fins allà, amb una van turística. Així, durant el recorregut, tindria l’oportunitat de parar a fer algunes fotos a la Reserva Nacional de Salinas y Agua Blanca, al Mirador de los Volcanes i alguns dels altres miradors del canyó del Colca. Això sí, volia arribar ben aviat a la Granja del Colca, per així poder aprofitar el primer matí allà per fotografiar còndors. Em van dir que no hi hauria cap problema, i que em passarien a buscar a l’allotjament a les quatre de la matinada.
Tot semblava ideal. Però l’endemà al matí a les quatre de la matinada ningú em va venir a recollir. L’empresa turística que m’havia de portar, juntament amb un altre grup de persones que feien una excursió diferent pel Canyó del Colca, es va oblidar de mi. Em vaig quedar penjat a Arequipa, però per sort em van trobar un transport alternatiu, amb una altra van turística. Però això va fer que acabés arribant molt més tard a la Granja del Colca, pràcticament a les dues del migdia. Per sort, vaig poder gaudir molt del recorregut, i de les diferents parades.
Fotografiant els còndors del Canyó del Colca
Un cop a la Granja del Colca, que es troba just a la vora del canyó, oferint una vista impressionant, vaig estar passejant entre els miradors d’aquest allotjament. També des dels finestrals de la meva habitació tenia una vista brutal. Desafortunadament, a aquella hora els còndors estaven ben luny dels miradors. En podia veure només algun volant a la distància.
Al vespre, els còndors comencen a tornar a les parets del canyó, on passen la nit. Vaig estar pacientment esperant-los. Però només van passar a prop d’allà dos exemplars juvenils. Ja m’havien avisat que el millor moment per veure’ls és durant el matí.
Igualment, vaig poder gaudir d’una preciosa posta de sol, completament sol, i veient com els colors del sol anaven tenyint de diferents tonalitats les parets del canyó del Colca.
A l’endemà al matí, vaig esmorzar ràpidament, i vaig anar a un dels miradors a esperar els primers còndors. No va passar gaire estona fins que vaig veure els primers ocells sortint del canyó. Alguns d’ells van passar ben a prop del mirador on em trobava. Va ser espectacular observar-los i escoltar el so de l’aire xocant amb les seves plomes.
Això sí, la majoria dels còndors que vaig veure inicialment eren femelles i juvenils. Cap d’ells tenia el característic color negre dels mascles i les plomes blanques al costat del coll. Finalment, poc abans de que marxés, va aparèixer un enorme mascle còndor adult. Una au imponent, que devia mesurar uns tres metres d’envergadura.
M’hauria agradat passar un nou matí allà. Però la Granja del Colca és un allotjament car (uns 50 € la nit per persona), i vaig decidir passar-hi únicament una nit.
Sobre les 10 del matí vaig marxar de l’allotjament caminant, i vaig anar fins a la carretera principal, on em vaig trobar amb el transport turístic que em portaria de nou a Arequipa. Durant la tornada vam fer una parada a les aigües termals de de La Calera i vam parar a dinar a Chivay, a un restaurant local (oferien menjar estil bufet per 40 soles per persona).
(Aquest post forma part de la meva guia per viatjar al Perú per lliure)
Recuros per viatjar al Perú per lliure
✈️ Les millors ofertes de vols al Perú aquí.
🏨 Els millors preus en allotjaments a Perú aquí.
🚗 Les millors ofertes amb cotxes de lloguer a Perú aquí.
🚑 Contracta la teva assegurança de viatge amb un 5 % de descompte aquí.
💳 La millor targeta per pagar i treure diners a l’estranger sense comissions aquí.
😊 Troba les activitats més interessants i diverses per fer al Perú aquí.