• Post category:Croàcia / Europa
  • Post author:
  • Post last modified:setembre 18, 2023
You are currently viewing Passejant per Split, la ciutat-palau de Croàcia

A l’any 305, l’emperador romà Gaius Aurelius Valerius Diocletianus va escollir Split (aleshores anomenada Spalatum) pel seu retir daurat. Sense privar-se de res, es va fer construir un enorme palau que li permetés gaudir dels últims anys de la seva vida entre luxe i seguretat. Envoltant tota la construcció de muralles de fins a 28 metres on hi sobresortien vàries torres, l’emperador va escollir els millors materials per la construcció del palau. Utilitzant pedres de l’illa de Brac i marbre i granit d’Egipte. D’on també va fer-se portar dos esfinxs, que encara llueixen en el Peristilo.

split-casc-antic

split-ciutat

Gràcies a la qualitat dels materials utilitzats, el palau de Diocleciano és una de les construccions més ben conservades de l’Imperi Romà. A diferència de moltes ciutats europees, Split no es va veure destruïda per les invasions de l’Europa central. Per això, actualment és Patrimoni Cultural de la Humanitat per la UNESCO. Travessar les portes de les muralles és viatjar 17 segles endarrere. Un viatge en el temps fascinant que vam fer durant el matí el setè dia del nostre viatge per Croàcia.

Recorrent la històrica ciutat d’Split

La primera incursió que vam fer al palau de Dioclociano, durant la nit del sisè dia de viatge, va ser suficient per comprovar que dins de les muralles s’hi amagava un món completament diferent. Per això, vam tenir molt clar que destinaríem el matí de l’endemà per passejar amb tranquil·litat per tots els racons que amagaven els carrerons del centre històric d’Split. Intuíem que totes les meravelles que ens havien explicat de la ciutat no eren exageracions.

El palau de Diocleciano no és gaire gran, per això decidim passejar-hi sense mirar massa els mapes. Ens encanta moure’ns sense rumb, improvisant a cada cantonada, i fent que sigui l’atzar el que decideixi l’ordre amb què ens anem trobant els monuments més importants. Sovint passem per carrers més d’una vegada, però ho acabem visitant tot sense problemes.

split-turisme

Part de la màgia de la ciutat la creen els seus carrers i les seves cases antigues, on encara hi continua vivint gent. Però hi ha alguns punts de la ciutat que ens deixen especialment impressionats. Els imprescindibles d’Split:

• La Porta d’Or. Encara que es pot entrar al Palau de Diocleciano des de varis punts, aquesta porta és l’accés principal al palau.
  • El Perisitilo. Després de creuar la Porta d’Or, el primer gran espai que trobem és el Peristilo, l’antic pati interior que comunicava les sales privades de l’emperador amb els temples de Venus, Cibeles i Júpiter.
split-peristilo
A l’estiu, s’organitzen concerts al Peristilo durant les nits.

peristilo-pati-split

• La Catedral. Des del Peristilo, els ulls se’ns desvien cap a l’espigada Catedral d’Split. Al segle VII, el cos de Diocleciano va ser retirat del mausoleu, que va ser reconvertit en la catedral de la ciutat. Una catedral que sobresurt des de qualsevol punt de la ciutat i que, des del seu campanar romànic, ofereix una de les millors vistes panoràmiques de Croàcia. Hem de pujar uns quants esglaons per coronar-lo, però la vista s’ho mereix.

catedral-split

panoramica-catedral-croacia

croacia-ciutat-split

costa-dalmata-ciutat

• El Baptisteri de Sant Juan. L’antic temple de Júpiter atresora una font baptismal i una estàtua de Sant Juan.

baptisteri-san-juan

• Els Soterranis. Passejar entre els seus gruixuts murs, sentint la fredor de l’aire subterrani i inundats pel silenci, ens permet seguir sentint la llarga història d’Split.
  • La Porta de Ferro. Aquesta porta és la millor conservada de les quatre del palau.

porta-ferro-split

Després de voltar i voltar pel Palau de Diocleciano, ens acomiadem d’Split recorrent l’exterior de les muralles i el seu passeig marítim. Des d’allà veiem el port, ple de velers i ferris que porten als turistes a les precioses illes de la costa dàlmata.

muralla-palau-diocleciano

Ascendint fins al Sveti Jure.

Abandonem Split per encaminar-nos cap a la ciutat més famosa de Croàcia: Dubrovnik. Però de camí tenim ganes d’endinsar-nos pels paratges naturals del país. Sabem que Croàcia és molt més que les ciutats i platges de la costa dàlmata…

parc-natural-biokovo

A poc més de 100 kilòmetres d’Split, el Parc Natural de Biokovo protegeix la serralada que avança paral·lela a la Riviera de Makarska. Un terreny escarpat i rocós que contrasta amb les properes platges de la costa. És el segon macís més alt del país. I una de les seves muntanyes, la Sveti Jure, amaga una de les millors estampes de Croàcia.

costa-dalmata

sveti-jure

Després d’avançar per una empinada i sinuosa carretera, que cada cop es fa més estreta, arribar al cim de l’Sveti Jure, a 1.762 metres d’alçada, és la gran recompensa. Mirem on mirem, és tot preciós. Al sud s’eleven les muntanyes del Biokovo, amb el mar i les illes adriàtiques com a teló de fons. I cap al nord es divisen les cadenes muntanyoses de Bòsnia i Hercegovina. Les vistes són brutals, i només el vent, que bufa amb força, ens fa tornar a la realitat.

panoramica-croacia

muntanyes-croacia

Les muralles de Dubrovnik

Les vistes que tenim des de l’Sveti Jure ens permeten acomiadar-nos majestuosament de la naturalesa de Croàcia. Ja només ens queda un dia de viatge, que el dedicarem a la preciosa ciutat de Dubrovnik.

Dediquem les últimes hores de la tarda a conduïr tranquil·lament fins a Dubrovnik. La carretera avança sovint pel costat del mar, on sobresurten infinitats d’illes. De camí, també passem pel costat dels llacs Bacinska Jezera.

llacs-croacia

Un 70 quilòmetres abans d’arribar a Dubrovnik hem de fer un petit trajecte de carretera per Bòsnia-Herzegovina, però el pas fronterís és molt ágil.

costa-dalmata-sol
Mentre conduïm, veiem com el sol tenyeix el Mar Adriàtic.

costa-croacia

Arribem a Dubrivnik quan ja és de nit i aprofitem per fer-ne una primera visita. Sopem al costat de les muralles, gaudint d’unes vistes privilegiades, i abans d’acomiadar el dia fem un primer passeig pels carrers principals d’aquesta famosa ciutat. Un petit tast del que ens espera demà…

dubrovnik-muralla

Informació pràctica:

• L’entrada al campanari de la catedral d’Split costa 20 kunas per pesona (2.70 euros).
  • L’entrada al Biokovo Natural Park costa 50 kunas per persona. (6.72 euros).

(Aquest post correspon al setè dia del nostre viatge per Croàcia durant el juliol del 2014)

Organitza el teu viatge a Croàcia

✈️ Les millors ofertes de vols a Dubrovnik aquí

✈️ Les millors ofertes de vols a Zagreb aquí

🏨 Els millors preus d’allotjaments a Croàcia aquí

🚗 Les millors ofertes de cotxes de lloguer a Croàcia aquí

🚑 Contracta la teva assegurança de viatge amb un 5 % de descompte aquí

💳 La millor targeta per pagar i treure diners a l’estranger sense comissions aquí

💵 La millor manera de fer transferències a l’estranger aquí

Comentaris

1. Viatjar és Descobrir

Si, totalment d’acord. Passejar pels carrers d’Split ens va fer viatjar en el temps i, a la tarda, ascendir les muntanyes del Biokovo Natural Park va ser ideal per arrodonir el dia. Croàcia va oferir-nos de tot…

Deixa un comentari

Responsable de les dades: Arnau Duran Gonzàlez. Finalitat de les dades: respondre al teu comentari. Legitimació: el teu consentiment exprés. Destinataris: el servidor on està allotjada la pàgina web (raiolanetworks.es). Drets: en qualsevol moment limitar, recuperar i esborrar informació, així com accedir a totes les teves dades de les que disposem.